fredag 30 november 2012

SKUGGAN


Av: Petrus Dahlin & Lars Johansson.

Huvudpersonerna i boken är Ruben, Miranda, Skuggan och några mobbare som heter Zack och Kevin.

Bokens genre är fantasy och äventyr.

Boken utspelar sig i Stockholm och i nutid.

Boken handlar om en kille som heter Ruben och han är väldigt duktig i skolan men det är alltid två killar som är på honom hela tiden. När han kommer hem så sätter han sig framför datorn och spelar Dead and dreaming och på det spelet så är det en som heter Picnic som är väldigt duktig och pratar om en expansion om spelet i Stockholm och frågar om någon ska dit, och dit ska Ruben.
Skuggan bodde i en västafrikansk by som heter Ooms och där har det pågått ett krig sedan länge och Skuggan flydde där ifrån och kom till Sverige för att skydda sig men några är efter henne.
Allt hänger på Skuggan nu om de ska vinna kriget eller inte och för att vinna kriget så måste hon samla mycket kraft, sån kraft som bara kan uppnås genom voodoo.

Bokens språk är ganska enkel men svåra ord ibland, och den har bra handling och bra beskrivningar.

Budskapet är: När man spelar på nätet ska man inte tro något som man inte vet är sant. Ruben spelar ett spel och där är det en som är bra på spelet och då tror han att det är en kille men det är en tjej. Om jag skulle spela ett spel så skulle jag också tro att det var en kille som var bra för det är oftast killar som spelar mycket dataspel.

Jag tycker att boken är väldigt bra för att jag gillar den typen av böcker och jag ger boken 9/10 stjärnor :).
Skuggan
Niklas 

1 kommentar:

  1. Oj, vilket högt betyg. Nu blev jag nyfiken på den här boken, även om jag själv inte brukar spela dataspel

    SvaraRadera