söndag 2 december 2012

Sjöodjuret i bergsjön

Sjöodjuret i Bergsjön
Författare: Martin Widmark och Christina Alvner.

Bokens genre är äventyr och lite action.

Den handlar om en tjej och en kille som är på en camping.
En dag när dem är ute och snorklar ser dem ett sjöodjur, men den verkar ofarlig. När dem ska ut en annan dag och se hur den mår märker dem att de två som äger campingen är ute och matar den med någonting. Då åker tjejen och killen ut på sin flotte och spionerar på  dem och försöker kolla vad det är dem matar den med. När ägarna till campingen åker iväg dyker dem ner för att se vad det var dem matade sjöodjuret med. När dem hade dykt ner var det för sent för dem såg bara att sjöodjuret låg och sov. Efter det håller dem på att undersköka ägarna till campingens hus och kolla vad det var. När dem kollar in i fönstret ser dem vad det var. Det var...
Om jag fortsätter att berätta så berättar jag nog slutet.

Boken spelar sig i nutid.
Jag tycker att bokens språk är väldigt tydligt och lätta ord som man förstår.
I boken kan man lära sig att sjöodjur inte är farliga utan snälla som tex när dem hittar detta sjöodjur såg dem att den inte angrep dem.

Bokens huvudpersoner är killen som hittade sjöodjuret, han heter Walle. Den andre huvudpersonen heter Nelly. Hon är tjejen som hittade sjöodjuret med Walle. Det är dem två det handlar om.

Jag tycker att det här är en bok som jag kan rekommendera för alla
för den är både spännande och ganska rolig. Jag ger boken 10 stjärnor av 10.


William

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar